Burleske. Christian Kracht svinger sine boafjer. Bag dem aner vi en fiks lille romankrop.

Stumfilmfolk

Christian Kracht: De døde. Oversat fra tysk efter »Die Toten« af Madame Nielsen. 176 sider. 199,95 kr. Gyldendal.

På et centralt sted i den schweiziske forfatter Christian Krachts lille postmoderne romanspøg De døde bliver der talt om det traditionelle japanske nô-teater. Et nô-spil har ingen handling, ingen psykologi, siges det. Men til gengæld optræder der ofte spøgelser. At kalde Christian Krachts meget begivenhedsrige, men alligevel sært sammenhængsløse kammerspil om den schweiziske stumfilminstruktør Emil Nägeli, hans tyske forlovede Ida von Üxküll, den japanske spionagent Masahiko Amakasu samt ingen ringere end Charlie Chaplin en slags nutidigt nô-spil ligger af samme grund ligefor. De fire personer bevæger sig gennem et væld af ydre og indre rum, men er samtidig sært følelsesløse, sært spøgelsesagtige eller døde.