Jurnalister billede

Simon Ejbye Schmidt

(f. 1998) er redigerende på Weekendavisens digitale sider. Har en professionsbachelor i Kommunikation fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
A la carte. En underspillet komedieserie, inderlige internetkoncerter og tilbagelænet R&B, der som en pose »Pop Rocks« kilder alle de rigtige steder i ørerne. Denne uges anbefaler er Simon Ejbye Schmidt.

Kultur­anbefalinger

Musik

Powerpop

Erika de Casier, der er født i Portugal og opvokset i Ribe, har siden sin første plade fra 2019 været en sand kritikerdarling og opnået en form for kultstatus både i Danmark og internationalt, hvor hun blandt andet har skrevet sange (der har en halv milliard Spotify-afspilninger) for K-popgruppen NewJeans.

Med sit tredje album, Still, der er udkommet på det anerkendte britiske pladeselskab 4AD, føjer den 33-årige sanger endnu en funklende perle til sin diskografi. Det er et ambitiøst og kalejdoskopisk sammenkog af cute Y2K-pop og tilbagelænet R&B, der som en pose »Pop Rocks« kilder alle de rigtige steder i ørerne, og bag de gnistrende glimmerlyde bliver lytterens opmærksomhed fanget af Casiers bløde, nærmest hviskende stemme, som rummer en Sade-agtig sensualitet.

Kontrasterne styrker de selvundersøgende tekster, der er gennemsyret af forsøget på at navigere i virkelighedens dualiteter, eksempelvis som på nummeret »The Princess«: »I wanna do it hard and/ I wanna make love/ Make my own money/ And still feel you love me/ down to my core/ I wanna be a mom/ and still do my job.«

Eller som Casier sagde det i et interview med Linea Maja Ernst her i avisen i 2021, da hun modtog den såkaldte Stjernedryspris: »Man kan godt både være sød og stærk!« Det er Erika de Casier i dén grad stadig.

Still, Erika de Casier, 4AD, koncert i Vega 8 maj.

Streaming

Hverdagsproblemer

For tiden render Larry Davids alter ego rundt i Los Angeles’ fine kvarterer som en noget falleret manuskriptforfatter i atter en overlegen sæson af Curb Your Enthusiasm. Lidt længere sydpå i Long Beach er en på mange måde anderledes, men også fiktiv udgave af en berømthed dukket op: rapperen Vince Staples.

Gennem de seneste ti år har den 30-årige Staples cementeret sit navn i toppen af hiphoppen med det ene anmelderroste album efter det andet, hvorpå han med selvudleverende slagkraft og satirisk kant har fremmanet sårbare historier om opvæksten som afroamerikaner og et liv indhyllet i kriminalitet. Et liv, der aldrig helt vil slippe taget i ham, uanset hvor kendt og rig han måtte blive.

Foto: Netflix.
Foto: Netflix.

Den fortælling fortsætter i The Vince Staples Show, der bedst kan beskrives som en underspillet komedieserie i et cinematisk udtryk. Vi følger med i lettere absurde krøniker, som når Staples genkender røverne i den bank, han netop har fået afslag på et lån i, eller når hans mor ender i et klammeri til en fætter-kusine-fest over en omgang mac and cheese.

Vince Staples er knap nok kommet i gang, før det hele er forbi efter de fem afsnit, og man kan kun håbe på, at serien forlænges. For Staples’ alter ego har også potentiale til en skelsættende sitcom, der ligeså kunne køre i 12 sæsoner.

The Vince Staples Show, Netflix.

Streaming

Grænsesøgende

Shane Gillis indtog forleden rollen som den celebre gæstevært på det ikoniske sketchshow Saturday Night Live. Den 36-årige amerikanske komiker blev ellers fyret fra selvsamme show i 2019, blot dage efter han var blevet annonceret som fast medlem af staben. Det skete, efter klip fra hans podcast, hvori Gillis brugte de racistiske og homofobiske ord »chinks« og »faggot« i flere jokes, begyndte at florere på sociale medier.

Selvom Gillis blev fyret, er det svært at retfærdiggøre at skulle placere ham i den løst definerede fortælling om cancel culture. Det mest krænkende indhold er nu forduftet, og hans podcast blevet den mest populære på betalingsplatformen Patreon. Derudover har han haft sin egen standupspecial på Netflix.

I den harcelerer Gillis blandet over USAs våbenlovgivning og laver den bedste Trump-parodi, jeg har hørt, alt imens han stadig er uregerligt upassende – inspirationen fra den reelt sortlistede komiker Louis C.K. er uundgåelig ikke at lægge mærke til.

Afhængigt af, hvor på spektret af den enerverende kulturkamp man befinder sig, kan dette ses som en anbefaling eller en advarsel. Men som The New York Times' Jason Zinokan skrev i sin anmeldelse af showet: »Til dels ser folk Shane Gillis af samme grund, som nogle liberale binger Fox News – for at se, hvordan den anden halvdel tænker.«

Shane Gillis: Beautiful Dogs, Netflix.

Musik

Intimkoncerter

Alle, der har brugt mere end fem minutter på YouTube, er nok stødt på NPRs enorme kartotek af Tiny Desk-koncerter, hvor alskens store stjerner (Khruangbin, Caroline Polachek, T-Pain med flere) gennem tiden har været forbi det amerikanske medies studie for optage særdeles interimistiske koncerter.

Selv gennem skærmen emmer det af nærvær og en særlig inderlighed.

Siden slutningen af 2019 har der også eksisteret en mindre kendt dansk pendant. Brodie Sessions, som det hedder, er smukt optaget på 16 mm-film foran en harmonisk indrettet reol i et ret så spektakulært lokale – det er hjemme i stuen i Hellerup hos designhistoriker og mæcen Birgit Lyngbye Pedersen, der sammen med sine døtre står bag projektet. 

Faktisk er det hele så kompromisløst arrangeret, at det rent visuelt overgår sit amerikanske forbillede, og selv gennem skærmen emmer det af nærvær og en særlig inderlighed. De små sessioner er kun blevet bedre med tiden, og samtidig fungerer de som en effektiv inspirationskilde til ens musikkartotek. Det har de to seneste pragtfulde optagelser med sydafrikanske Alice Phoebe Lou og pakistanske Arooj Aftab i hvert fald gjort for mig.

Alle koncerter kan ses på brodiesession.com.

Podcast

Frontfortælleringer

Selvom jeg selvfølgelig sætter pris på de rubrikker, for eksempel »Aalborg Sortland« og »Jokke i spinaten«, Knud Brix sætter på sine ledere i Ekstra Bladet, savner jeg alligevel at høre historier fra den dybe, staccato-langsomme fortællerstemme, der var med til at gøre DRs Genstart til Danmarks mest populære podcast.

Heldigvis havde Brix en båndoptager med på sin 1.500 kilometer lange togrejse gennem Ukraine i selskab med den 80-årige krigskorrespondent Per Nyholm.

Nyholm, der helst så sine dage ende ved fronten, synes, at det er problematisk, at Brix, der agter at leve lidt endnu, er blevet chefredaktør for Ekstra Bladet. For det er ikke et job for en rigtig journalist som ham, der ynder at rejse og opleve verden på egen krop.

Undervejs støder vi på flere af den slags journalister samt en ukrainsk soldat, der som Brix konstaterer »bærer fortællerens gave«.

Det gør Knud Brix så sandelig også, og det første afsnit kan høres gratis, mens de seneste to afsnit – som jeg vil gemme til en lang dag ved skrivebordet – kræver et Ekstra Bladet+-abonnement.

Nattog til Odessa, Knud Brix, Søren Gregersen, Sofie Rye, Ekstra Bladet+.