Bøger uge 12 2017

Tiden efter døden. Naja Marie Aidts sønderrivende elegi over sin voksne søns død er en moderne græsk tragedie – og et uafrysteligt vidnesbyrd om sorgens inderste væsen.

Nanna Goul

Der findes ikke noget koldere i verden

Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage – Carls bog. 168 sider. 249,95 kr. Gyldendal.

Måder at dø på, tidspunkter at dø på. Det talte vi meget om dengang, hvornår er det værste tidspunkt, man kan miste sit barn på? Var det nemmeste, at man – som vi – mistede vores første barn, før hun overhovedet nåede at se verdens lys? Var det bedre, om man akkurat havde nået at holde sit barn i sine arme, levende, inden livet sivede ud? Eller ville det have været bedre, eller værre, at kunne følge sit barn i årevis, mens det voksede op, så det dog havde haft nogle af livets glæder, inden det forsvandt?

Umulige spørgsmål. Alligevel sagde vi til os selv, hinanden, at det værst tænkelige ville have været at miste et barn, som man igennem mange år havde holdt i hånden, holdt af og lært at kende. I sorgens underlige skyggespil blev det en slags trøst, en sølle trøst, men ikke desto mindre; noget ville alligevel have været værre.

Men det er ikke nogen trøst at læse Naja Marie Aidts bog Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage – Carls bog, der netop handler om det værst tænkelige: at miste sin voksne søn, Carl, på 25 år, efter at han i en psykose hopper ud ad et vindue på fjerde sal. Det er snarere en genkendelse af en tilstand, sorgens lammende nat, ja, et »mareridt« er en eufemisme for den tilstand, Naja Marie Aidt beskriver. Et mareridt vågner man altid op fra. Som Naja Marie Aidt udtrykker det i bogen: »Der findes ikke noget koldere i verden. Ikke is, sne. Ingen frygt, ingen angst, ingen hjertesorg så kold som din hånd.« Hånden på den døde søn.

Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage er en slags bønnebog for det moderne sorgramte menneske, der egentlig kun tror på dét, hun har mistet. Det er en moders elegi over sin døde søn, en moderne græsk tragedie og en collagepræget dødsbog, der fletter alle mulige typer tekster, sprog og erfaringer sammen. Drømme, digte, dagbogsnotater, citater fra litteratur, der behandler døden, minder og konkrete episoder i tiden efter Carls død.

Rammen om bogen er den aften, hvor det skæbnesvangre opkald om sønnens ulykke når frem, og gennem bogen udbygges denne historie langsomt og dramatisk virkningsfuldt: Hvad skete der med Carl, hvorfor ligger han nøgen, hvem er dét, der skriger, kan forældrene donere sønnens hjerte til en fremmed? Inden for denne ramme, der er fortællingens hvirvlende ur-traume og underliggende choktilstand, optræder de andre episoder af liv og især et sprog, der går i stykker, ude af stand til at rumme det tab og den smerte, der raser. Derfor er Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage heller ikke nogen æstetisk perfekt bog, det ligger ligesom i præmisserne, og det er også dét, der gør bogens ene – og mere terapeutiske – spor så kraftfuldt: bogen som et hakkende vidnesbyrd om sorgens inderste, tabet, der sætter alt i stå og gør én fremmed for sig selv og verden.

Bogens andet spor, transformationen af den konkrete tragedie til en græsk én af slagsen, skaber uden om den rå sorg en litterær sørgedragt, der er enormt vellykket og foruroligende. Aidt benytter greb og elementer fra den græske tragedie, ikke bare skæbnesomslaget, peripetia, der fører bogens helt, Carl, ud ad vinduet og ind i døden, men også den tragiske ironi, hvor hun skuer tilbage i tiden og opdager ting, hun måske burde have været opmærksom på, og ser ildevarslende drømme, syner og varsler i et helt nyt og bestemt ikke forsonende lys. Og hele vejen igennem: Naja Marie Aidt, som både er moderen, der synger en klagesang over sin søn, og en stemme i koret, der i sine rejser tilbage i tiden kan stå på sidelinjen og råbe: Pas på! Pas nu på! Uden at advarslerne når frem.

 
 
 
 
Ophavsret Privatlivspolitik Generelle handelsbetingelser
Weekendavisen Pilestræde 34 DK-1147 København K. CVR: 25337654 Telefon: 33752533