Hjemmeskole for voksne. Beethovens Måneskinssonate kan godt tåle at blive spillet igen og igen. Især hvis pianisten spiller den, som var det første gang.

Måneskinssonaten kræver, at pianisten tør tage chancer

Beethovens Måneskinssonate er nok et af verdens mest kendte musikstykker. Det var dog ikke Beethoven selv, der gav den det tilnavn, men derimod en tysk musikkritiker, der forbandt den spinkle sørgmodige 1. sats med Månens blege lys.

Måneskinssonaten er blevet spillet så meget, at den næsten er blevet en kliché, og derfor kræver det noget særligt af pianisten, når den skal fremføres i dag.

Hvis den skal fungere, skal man lade, som om man aldrig har hørt den før, og turde at investere sig selv og spille uden sikkerhedsnet, fortæller ugens gæstelærer, pianist Katrine Gislinge.

Og den tilgang er lige efter Beethovens hoved. Han udtalte engang, at det ikke er en katastrofe at spille forkert, men at det er en katastrofe at spille uden lidenskab.

Programmet er tilrettelagt af Karen Sigrid Jacobsen.

Hør alle afsnit af Weekendavisens Hjemmeskole her.