Leder.

Kære kulturminister

Velkommen på posten. Måske har de faktisk diskuteret kulturpolitik under de sidste tre ugers forhandlinger, men det er ikke til at se nogen steder. Og måske er det naivt at tro, at kulturen skulle have været nævnt en enkelt gang eller to i det aftaledokument, der har gjort din partiformand til statsminister, så lad os ikke slå ud af det. Danmark skal have en ny retning, siger I, og en ny begyndelse er altid løfterig. Du kommer endda udefra, fra en post som borgmester i Roskilde, en af vores ældste kulturbyer. Man kan derfor også håbe, at du kan huske dit partis historiske forhold til kulturpolitikken: Bomholt, Bomholt, Bomholt lyder det muntre omkvæd – den første minister for Kulturelle Anliggender først i 1960erne, manden, der grundlagde både Statens Kunstfond og filmskolen. Han havde et solidt socialdemokratisk kultursyn: Ikke bare vidste han, at et lands kultur er vigtig, nej, han så heller ingen modsætning mellem det elitære og det folkelige, det abstrakte og det jordnære. Kunsten var så afgørende, at alle skulle have adgang til den, og det skulle kulturpolitikken sørge for. Husker man det i den nye regering, kan det blive et brud med signalerne fra de socialdemokrater, der har kritiseret kunsten og kulturen for at være ufolkelig. Og med de sidste års kulturpolitik, hvor alt for mange har peget på forskellene mellem centrum og periferi, folk og elite og hellere har skuet bagud end set vores samtid ret i øjnene i al dens besværlige uforståelighed.

Verden er besværlig og uforståelig, og derfor er kunstens mange bud på tolkninger og perspektiver så afgørende. Det er derfor, at vi her i avisen bruger flere sektioner på at berette om de fortællinger, der kan findes i biografen, på museerne, i teatret, musikken og i litteraturen. En kulturminister kender kulturens betydning. Og en socialdemokratisk kulturminister ved, at kulturpolitikken skal støtte de kræfter, der gør adgangen til kulturen så demokratisk og fri som mulig.

Op til valget bragte vi her i avisen en række artikler om det, der sker, når kulturpolitikken erobres af politikere med et dogmatisk nationalt blik på området. Af kræfter, der vil have kunsten til at afspejle nationale værdier fra en tid, der måske mest præcist kan betegnes som svunden. Med andre ord: have kunsten til at makke ret og være opbyggelig set fra et helt bestemt synspunkt. Det er det modsatte af en demokratisk kulturpolitik, hvor ytringsfrihed, tolerance og frisind flytter grænserne for vores forståelse af os selv og den verden, vi indgår i. I Danmark ved vi, at kunsten ikke skal spændes for et politisk firspand. Og vi har den erfaring, at der er brug for institutioner, store og små, som kan formidle kunst og kultur af høj kvalitet, så flest muligt får glæde af den. Der bliver talt meget om velfærd i den nye regering. Kulturpolitik er åndelig velfærd. Så vi ser med forventning frem til en kulturminister med et ligefremt og uhøjtideligt forhold til bredt, smalt og højt – især gerne til loftet. En minister, der vil kæmpe for kulturen. Der er brug for det.