Toptunet. 15-årige Malthe Jakobsen er et af de største talenter i dansk motorsport. Han kører næsten 200 kilometer i timen på racerbanen, og efter hvert løb gennemgår han hvert sving og hvert gearskifte – så han kan køre 'endnu' hurtigere næste gang.

Han trykker ikke bare speederen i bund

Luften er tyk af benzin og bilos. Lyden af brølende motorer, der gasser voldsomt op, ligger hele tiden i baggrunden som et hidsigt summende lydtapet. Vi er på Jyllandsringen, Danmarks største racerbane. Det er lørdag formiddag, og Malthe Jakobsen er ved at forberede sig til dagens næste opgave: en vigtig tidtagning, der afgør, hvor han starter på banen under eftermiddagens løb.

15-årige Malthe kører i Formel 4-klassen, en juniorserie for unge racerkørere. Bilerne ligner dem, de professionelle Formel 1-stjerner drøner rundt i: aflange og spidse med store, sorte dæk.

Malthe griber et sjippetov og hopper koncentreret på stedet. Ved siden af er mekanikeren ved at gøre bilen helt klar til ræs. Tanken fyldes, møtrikkerne efterspændes. Malthe tager sin hjelm på og sætter sig til rette. Der lyder et brag, da motoren starter, og bilen ruller ud af teltet. Inden længe suser Malthe og de andre Formel 4-racere rundt på Jyllandsringens mørke asfalt.

Det smælder i luften og rusker i hegnet, da Malthe brager forbi. Efter bare tre omgange kører han i pit. Han har sat bedste tid og afventer nu, hvor hurtigt de andre kører. Malthe har tilbagelagt den 2,3 kilometer lange bane på ét minut, seks sekunder og 682 hundrededele.

»Det er en super tid,« siger Malthes far, Lasse Jakobsen, med et stort smil.

Glæden er kort. Valdemar Eriksen har slået Malthes omgangstid med to tiendedele af et sekund. Malthe gør klar til at køre ud igen. Tidtagningen varer 20 minutter, han kan stadig nå det. Men så kommer regnen. Når asfalten bliver våd, kører alle lidt langsommere, og Malthe kan ikke slå Valdemar nu. Det ender med næstbedste tid. Dermed starter Malthe i anden position, når kørerne senere på dagen skal dyste i weekendens første løb.

Ingen fejl

Malthe Jakobsen har kørt stærkt, siden han var tre år gammel. Som mange andre racerkørere startede han i en gokart. Dengang var Malthes far træner i den lokale gokartklub i Thisted. Når de store børn var færdige med at træne om lørdagen, fik lille Malthe lov til at køre. Han tog hurtige skridt. Bare ni år gammel vandt han DM i gokart for første gang. Siden har han vundet et hav af sejre – både i Danmark og udlandet. Det er blandt andet blevet til tre danske gokartmesterskaber og en 22.-plads ved VM i gokart i 2017.

Malthe har det ikke fra fremmede. Hans far, Lasse Jakobsen, var selv racerkører i mange år. I dag er han en fast del af Malthes team. Der mangler i det hele taget ikke opbakning fra familien. Også Malthes mor, lillebror og lillesøster er med til de fleste løb.

Malthe har kørt i bilen siden 2018. De to har både flere sejre og et par grimme styrt bag sig.
Malthe har kørt i bilen siden 2018. De to har både flere sejre og et par grimme styrt bag sig.

En dygtig racerkører skal kunne flere ting. Det er ikke nok at køre stærkt, man skal også være god til at læse trafikken på banen, og man skal være koncentreret hele løbet igennem. Det handler om ikke at lave fejl.

»Fejl er ekstremt dyre i motorsport. Det er ikke ligesom i en håndboldkamp, hvor bolden bare ryger ud over sidelinjen, hvis du ikke griber den. Hvis du kører af banen under et racerløb, koster det mange tabte sekunder,« siger Malthe.

Hvis man skal blive rigtig god, har man også brug for en træner. Malthes hedder Morten Dons og er professionel racerkører. Når Malthe kører, bliver det hele optaget af et lille kamera, der sidder fast på bilen. På sin computer kan Morten følge Malthes hastighed og se, præcis hvornår han gasser op, bremser og skifter gear. På den måde kan han give ham gode råd til, hvordan han kommer til at køre endnu hurtigere.

Teamet spiser frokost og diskuterer weekendens stævne. Racerløb er ikke en enmandssport – ud over køreren er der mekaniker, træner og assistenter.
Teamet spiser frokost og diskuterer weekendens stævne. Racerløb er ikke en enmandssport – ud over køreren er der mekaniker, træner og assistenter.

»Vi kigger blandt andet på, hvordan han tager svingene,« fortæller Morten.

»Når man er på vej ind i et sving, må man ikke først gasse op og så slippe speederen igen. Man skal bremse og give gas på de helt rigtige tidspunkter, så man ikke mister tid.«

Kaos i Asien

Motorsport er ikke kun sejre og medgang, det er også uheld og modgang. Det oplevede Malthe for alvor, da han i foråret kørte flere løb i Sydøstasien. Det startede ellers som lidt af et eventyr.

I november 2018, da sæsonen var slut i Danmark, fik Malthe mulighed for at køre i Malaysia. Han vandt årets sidste løb i den sydøstasiatiske Formel 4-serie – endda på en rigtig Formel 1-bane. Sejren gav genlyd, og Malthe blev tilbudt at køre hele dette års sæson i F4 South East Asia, en stor turnering med kørere fra hele verden og ti løbsweekender i Malaysia, Thailand, Indien og Filippinerne. Det var med store forventninger og vilde sommerfugle i maven, at Malthe rejste af sted i foråret.

Motoren på Malthes bil har 180 hestekræfter.
Motoren på Malthes bil har 180 hestekræfter.

Men det gik langtfra, som han havde håbet. Han blev ramt af flere uheld, og det hold, han kørte for, levede ikke op til de aftaler, der var indgået.

»Bilen faldt fra hinanden flere gange. Så var der en støddæmper, der sad fast, så røg det bagerste dæk. Der var ikke styr på tingene, og til sidst fik jeg nok,« siger Malthe.

Efter tre løb i Asien vendte han tilbage til Danmark, hvor han nu kører DM i Formel 4 resten af sæsonen.

Bilen kan gå fra 0 til 100 på lidt over tre sekunder.
Bilen kan gå fra 0 til 100 på lidt over tre sekunder.

Bilen slog en kolbøtte

Det var også i Asien, at Malthe fik sin hidtil voldsomste oplevelse i karrieren. I starten af april var han involveret i et dramatisk uheld. Med 160 kilometer i timen blev han ramt af en konkurrent. Sammenstødet sendte Malthes bil på lufttur. Raceren slog en kolbøtte, inden den med bunden i vejret kurede hen ad græsset. I et par sekunder skrabede Malthes hjelm mod underlaget. Heldigvis var nakkekraven stærk nok til at holde hans hoved på plads. Til sidst tog bilen endnu et spring, inden den landede på hjulene.

»Det sidder stadig i mig,« siger Malthes mor, Anette Jakobsen, da hun viser en videooptagelse af de dramatiske minutter på racerbanen i Malaysia. »Vi sad og spiste morgenmad derhjemme, da vi fik det at vide. Jeg råbte og skreg,« siger Anette.

Malthe er både afklaret og rolig. Han slap fra uheldet med småskrammer.

Malthe får de sidste oplysninger fra sit team, inden bilerne skal ind at køre på banen. Det er Malthes far, Lasse Jakobsen, i den grå trøje.
Malthe får de sidste oplysninger fra sit team, inden bilerne skal ind at køre på banen. Det er Malthes far, Lasse Jakobsen, i den grå trøje.

»Jeg tænker slet ikke på det, når jeg kører nu. Det er bare sådan, det er. Der er en risiko ved alt. Der kan også komme en lastbil og køre ind i dig på vej til skole. Sådan er livet. Hvis man først bliver nervøs for at køre, skal man nok finde sig noget andet at lave,« siger Malthe.

De dårlige oplevelser i Asien har ikke slået ham ud. Han er klar på et nyt udlandseventyr, hvis muligheden byder sig.

»Målet er at blive professionel og komme til at leve af motorsport. Formel 1 eller Le Mans er selvfølgelig den ultimative drøm,« siger Malthe.

Malthe får lidt at drikke, inden han skal køre. Det er ikke kun bilen, der skal tankes op.
Malthe får lidt at drikke, inden han skal køre. Det er ikke kun bilen, der skal tankes op.

Tæt løb

På Jyllandsringen er det blevet eftermiddag og tid til weekendens første løb. Malthe og Lasse giver hinanden hånden: »Kom så!«

Bilerne er linet op på kørebanen med Malthe i anden position. Med 15 sekunder til start gasser alle voldsomt op. Motorerne hvæser som vilde dyr. Så går starten!

Malthe er lige i hælene på Valdemar, der startede allerforrest i pole position. De to slår hurtigt et hul ned til de næste racere.

Gummiet på dækkene er meget blødt og der sætter sig sten og dækrester under kørslen. En Formel 4-bil har brede dæk – men ikke lige så brede som en Formel 1-bils.
Gummiet på dækkene er meget blødt og der sætter sig sten og dækrester under kørslen. En Formel 4-bil har brede dæk – men ikke lige så brede som en Formel 1-bils.

Endnu en gang kommer regnen, og denne gang er det en god ting. Selvom vand på kørebanen sænker hastigheden, er den våde overflade en fordel for Malthe. Han elsker at køre i regnvejr.

»Regnen ændrer underlaget. Man skal bremse lidt før og give gas på nogle andre tidspunkter,« forklarer han.

På den regnvåde bane henter han hurtigt tre sekunder på Valdemar. Inden sidste omgang ligger de helt tæt. Da det ternede flag blafrer, og løbet er slut, er det med Malthe på en tæt andenplads.

Malthe trækker i den brandhæmmende køredragt i lastvognstraileren. Han og familien sover i traileren denne weekend. Det er også her, bilerne holder, når de kører til stævne.
Malthe trækker i den brandhæmmende køredragt i lastvognstraileren. Han og familien sover i traileren denne weekend. Det er også her, bilerne holder, når de kører til stævne.

»Hvis bare regnen var kommet lidt tidligere, havde jeg taget ham,« siger Malthe, da han er kravlet ud af bilen. Selvom sejren glippede, er han tilfreds med resultatet. Det giver mange point i den samlede kamp om det danske mesterskab.

Ikke længe efter står Malthe på podiet sammen med dagens nummer et og tre. De får hver sin pokal og store klapsalver. Da Valdemar får stukket en flaske champagne i hånden, springer de to andre ned fra sejrsskamlen og styrter væk. De er våde nok i forvejen.

I morgen dyster de igen.

 

En anderledes sport

Motorsport er ikke som for eksempel fodbold, hvor man bare skal bruge en bold og et par fodboldstøvler. Det koster rigtig mange penge at køre racerbil, og man kan ikke bare sætte sig bag rattet og træne, når man har lyst. I løbet af en sæson kører Malthe typisk mellem seks og otte weekender. Resten af tiden træner han i en simulator, enten i Aarhus eller hjemme på værelset. Han holder sig også i god form ved at løbe, styrketræne og spille håndbold. Det hjælper på koncentrationen.