Indhentet. Evigt aktuelle Astrid Lindgren formidler i »Rasmus på luffen« et psykologisk drengeportræt og et billede af et klassedelt Sverige før folkehjemmet.
Den femøreformuende
Læsning kan være en alvorlig sag. Som barnelæser i 1970erne og starten af 1980erne mødte jeg mange børnelitterære karakterer, hvis barske skæbner blev fortalt med det formål at bidrage til min generations sociale engagement. Jeg husker, at jeg læste Leif Esper Andersens Heksefeber (1973) i skolen og blev virkelig indigneret. Bogen foregår i heksebrændingernes tid, men handler om social stigmatisering og manglen på accept af anderledes tænkende med direkte adresse til samtiden. Den pædagogiske pegefinger virkede på alle os halvfjerdserbørn, og vi indså, at mobning var noget skidt. Vi forstod også, at børnelitteraturen ville os andet og mere end at underholde, og derfor var der også en skarp sortering af det læsestof, man kunne låne på skolebiblioteket; helst ikke for megen pjank, serier og fantasy. Det kan nok hænde, at den ellers så velmenende børnelitterære opdragelse gav bagslag. Jeg kom i hvert fald selv til at føle en vis afsmag for humorforladt problemrealisme.
Ligesom mange andre børnelæsere fandt jeg – og finder fremdeles – inspiration i Astrid Lindgren, fordi hun trods et betydeligt omverdenspres holdt fast i leg og magi som centralt stof i sine fortællinger for børn. Det er historierne om Pippi og Emil, der står stærkest i den kollektive erindring, og her finder man rigtignok social kritik, men humoren er altid med. De traditionelle autoritetsforhold mellem voksne og børn, rige og fattige, veluddannede og enfoldige opløses gang på gang på en befriende og lattervækkende facon. Lindgrens fantastiske fortællinger, særligt Brødrene Løvehjerte (1973) og Ronja Røverdatter (1981), har en mere alvorlig grundtone, men barnelæseren får aldrig budskaberne skåret ud i pap, og selv når det handler om sygdom og død, er der plads til finurlighed.
Del: