Indhentet. Lolitas berygtede Humbert Humbert er en af litteraturhistoriens største forbrydere – og fineste bekendtskaber.
Det forfinede uhyre
Vladimir Nabokovs yndlingsord er mauve. Den støvede, lavendelgrå nuance optræder igen og igen i forfatterskabet, også i Lolita. Mauve er aftenens bjerge i horisonten, mandeltræerne, skummet af vilde blomster på en byggetomt. Når Humbert Humbert, vor upålidelige fortæller, panik-køber en sværm af yndige badedragter til Lolita, er de »drømmepink, akvamarin med hvide stænk, glansmauve, tulipanrød, ohlalasort«. Faktisk står der »glansviolet« i den danske oversættelse. Hvilket synes at være en lille forbrydelse, hvis det ikke var, fordi hver eneste sproglige finesse og sarte indfarvning i sommerfuglejægeren og polygloten Vladimir Nabokovs prosa er så nøje udvalgt. Man skal lede længe efter en gemen primærfarve i det elegante mesterværk, hvori alle sanseindtryk er en nuance af en nuance.
Det er en bog, man kan spise. Efterfølgende føler man sig forgiftet. Hvis De vil tillade mig en personlig, synæstetisk læsning, så er Lolita netop dyb, mystisk mauve. En nuance blandet af uskyldens lyslilla blomsterblade og håbløshedens grå; truende tordenskyer; syndens farve. I Lolita er synd ikke bare et ord, men en følelse, der gennemtrænger alt. Sødmen, overskridelsen, fortabelsen hænger tungt duftende i luften.
Del: